lørdag den 1. februar 2014

Behandlingsmodel #2 Carstens privat hospital.

I midten af 00'erne forsøgte nogle folk fra Minnesota verdenen at lave noget nyt.

Man forsøgte at komme ind på markedet med et lidt anderledes koncept, et mere professionelt set-up i form af et decideret privat hospital. af årsager ukendte for mig, gik det ikke som forventet, men nogle af grundende til det, ligger i at man ikke "turde" at føre ideen helt ud i livet, at man grundet en svær opstart, lempede på behandlingen, lempede på kravene til sig selv og den "revolutionerende" behandling man ville lave.

Det endte med at privat hospitalet blev lige som alle de øvrige tilbud på markedet, man blev en 12 trins behandling,  eneste variation over temaet blev om man havde enkelt værelser eller fler sengs stuer, og så havde man vist en anden tilgang til AA end i de øvrige behandlinger.

Se, den største fejl i behandling i DK af privat karakter, er at man ikke har is i maven, at man konstant ændre på konceptet og redigere i staben hvis der er en periode med nedgang, i stedet for at stå de perioder igennem hvor der ikke er så stor tilgang, for så at have personalet og behandlingen på plads til de perioder hvor der er run på. Det er min erfaring efter mere end 10 år i branchen, at der altid er stille perioder i behandling, mens der ligeledes er spidsbelastninger, hvis man "turde" kunne man have en behandling der var forandringsparat.

Det jeg har set i stedet og som jeg har nævnt i tidligere blogs er at man handler i panik og med manglende overblik, så rengøringsdamen bliver fyret og behandlerne bliver sat til andet arbejde, jeg har oplevet at skulle fungere som behandler og nattevagt og så måtte jeg gerne lige tage maler tøjet på i stille stunder, for at svinge penslen over det loft der havde truet med at falde ned over hovederne på os i flere år.... Ansætte en maler udefra? Aldrig, det koster jo penge!

I min vision for privat hospital er der to scenarier:

1, Jeg kunne forestille mig at det kunne lade sig gøre at starte et samarbejde op med et af de mange eksisterende privat hospitaler, der har samarbejdsaftaler med det offentlige på en lang række områder. Der har jo været en behandlingsgaranti i en del år efterhånden, hvilket indebar at patienter kvit og frit kunne blive behandlet i privat regi hvis ventetiden var for lang i det offentlige, her støder vi jo naturligvis ind i problemet med at alkoholisme åbenbart betragtes som en social problematik og derfor er udlagt til kommunerne at håndtere. Hvis man tog WHO's diagnosticerings redskaber og kriterier alvorligt, ville det dog være mere passende at flytte alkoholisme (og afhængighed i øvrigt) ind under det psykiatriske system, men der er nok lang vej endnu. Det er dog før set at nye ideer har været grundlag for radikale ændringer i verden, så jeg vælger at være positiv.

Hvis der blev indgået et samarbejde med det offentlige på dette område også, ville det betyde at privat hospitaler med et minimum af ny investering kunne gå ind på et nyt forretnings område, jeg forestiller mig at have sengepladser til afrusning, og ambulant behandling efterfølgende. Jeg ved godt at der er behov for døgn behandling til de hårdest ramte, men for langt størstedelen af de behandlings krævende alkoholikere i DK vil ambulant behandling være det helt rigtige. Personalet ville i min version være sammensat af de yderst dygtige læger og sygeplejersker og andet pleje personale der i forvejen er på et privat hospital, med en administration der gør det de er gode til, og så ville jeg til enhver tid mene at der skulle kobles terapeuter/behandlere med speciale i afhængighed på, til at gøre det egentlige terapeutiske arbejde.

2, Et privat hospital, der går ind og laver aftale med forsikringsselskaber på lige fod med de eksisterende tilbud, som det ser ud i dag, er der kun én aktør på det ambulante og én aktør på døgn området, som er reelle samarbejdspartnere med de store forsikringsselskaber der har sundhedsforsikring. Nogle ville kalde det monopol, men jeg vil nøjes med at kalde det mangel på muligheder.

Da jeg for snart 7 år siden blev nødt til at søge behandling for min ødelagte skulder, stod det hurtigt klart at ventetiden var alt for lang i det offentlige system, hvorfor jeg fik tilsendt brev om mine muligheder privat, med var også en folder med oversigt over privat hospitaler i nær området som jeg kunne kontakte for videre behandling. Jeg synes det var utroligt positivt at have flere at vælge i mellem.

 I dag, på misbrugs markedet og i forbindelse med sundhedsforsikringer er der reelt ikke noget at vælge i mellem, valget er truffet af forsikringsselskabet, idet de har indgået formelt samarbejde med bestemte aktører. Det er da godt for dem, men er det optimalt for de der har brug for behandlingen?

Jeg synes konkurrence er sundt, og hvis min privat hospitals idé blev til noget, ville det kunne skærpe konkurrencen og give modspil til de der i dag har aftalerne, det ville kunne motivere til forandring, så der ville komme udvikling  og implementering af nye og bedre behandlings metoder end de i forvejen anvendte. I dag, hvis en alkoholiker søger hjælp via sundhedsforsikring, står valget mellem Minnesota behandling og Minnesota behandling.... forskellen ligger i om man bliver tildelt døgn eller ambulant behandling, men den ketchup der kommer ud af flasken.... er den samme!

Hvis Carstens privat hospital blev en realitet, ville fokus være på ny udvikling af et stagneret felt, der har brug for fornyelse, ikke at der ikke er effekt af Minnesota behandling, bevares, der er mennesker der får det udbytte som de har krav på, mennesker der bliver ædru og får en væsentligt forhøjet livskvalitet, men i forhold til det antal der går i behandling er succesraten ikke synderligt høj. Jeg er fuldkommen overbevist om at skærpet konkurrence, fra andre aktører med andre redskaber end de gængse Minnesota ditto, ville højne kvaliteten. og hvis der var et større udbud, at vælge i mellem, ville det give mulighed for at flere, mange flere, ville kunne få det liv alle i behandlingsverdenen ret beset ønsker for dem. Men uden konkurrence, risikere feltet at stå i stampe og blive "selv fede"....

Konkurrence er sundt, og med mit privat hospital ville metoderne komme under lup, patienten komme i højsædet og behandlingen blive så individuelt baseret som kun fantasien sætter grænser for.

Tak fordi du læste med hertil, skriv endeligt kommentarer og ideer nedenfor. /Carsten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar