søndag den 9. februar 2014

Behandlingsmodel #3 Den private fond

I de to foregående blog indlæg har jeg beskæftiget mig med hospitals udgaven af en optimal behandling set med mine øjne. Jeg er mig bevidst at der er lang vej at gå før der kan etableres et godt og professionelt samarbejde imellem de offentlige og de private behandlings tilbud, og jeg er klar på at der findes kræfter i begge, der ikke ønsker at ændre på noget som helst, nogen fordi de har fundet en niche og tjener rigtigt gode penge på at være (stort set) solo udbydere på markedet, og andre, fordi der er gammel skepsis og fordomme forbundet med de tilbud modparten hidtil har stået for, men derfor kunne man jo godt håbe på og arbejde for at der blev samling omkring et af Danmarks absolut største helbredsmæssige problemer: afhængighed.

I denne blog vil jeg forsøge at beskrive en fond med det formål at udvikle behandling samt at formidle behandling til de der står uden midler selv. Behandling til de der ikke har forsikring via arbejdsgiver eller som ikke er så heldige at de bor i en kommune hvor man gerne vil betale private udbydere for behandling, når egne tilbud ikke slår til...

Igennem årene er jeg stødt på rigtigt mange mennesker der ikke havde råd og mulighed for at komme i behandling, jeg ville gerne at det var en mulighed for alle, men som sagerne står i DK 2014 så er det ikke tilfældet, derfor er det nødvendigt med alternativer til de eksisterende "tilbud" så flere kan få hjælp...

Hvis jeg ku! Så ville jeg skabe en fond der ligesom Castle Craig i Skotland (tidligere blog indlæg) arbejder for udvikling og forskning i afhængighed og behandling af samme, men fonden skulle samtidigt bruge midler på gratis behandling til mennesker uden midler, jeg er overbevist om at det sagtens lader sig gøre, jeg ved at aktørerne på markedet i dag, tjener gode penge, hvor de penge ender, er jeg ikke klar over, men i mit behandlingstilbud skulle alt overskud efter driftsomkostningerne er betalt, gå til: 1, Forskning og udvikling 2, Gratis behandling.

Jeg ville lave en kombination af døgn og ambulant behandling. I døgn regi ville der være fokus på afrusning og fysisk/mental gen rejsning. Derefter ville der skulle være 2 tilbud om fortsat behandling/primærbehandling, et i døgn regi for de der har det behov og et i ambulant regi for de der drager bedst nytte af det. prisen for behandling skal selvfølgelig afspejle hvilken model man indgår i. det vil altid være billigere ambulant, men jeg er ret sikker på at de store forskelle man ser i privat behandling i dag mellem ambulant og døgn, vil kunne mindskes....

Behandlingen skal være tilpasset den enkelte, hvilket betyder at der skal være stor integritet i behandlingen og krav til behandlere om at konstruere behandlingen ud fra personen man sidder over for, og ikke bare have en fast pakke løsning som så skal være den samme for alle, uanset behov og baggrund...

Behandlingen skulle i videst mulige omfang være systemisk anlagt, forstået sådan at en afhængighedsbehandling inddrager hele familien og andre relevante, ikke bare som støtte og til hjælp for afdækning af problemet, men forstået sådan at tilbuddet om behandling gives til signifikante nærmeste i samme omfang som til den afhængige, undervisning - gruppe og enkelt terapi på samme niveau for alle involverede....

Det er min erfaring at de pårørende ofte er lige så hårdt ramt som den afhængige, og de har brug for meget mere støtte og hjælp end det man kan få via et par introduktions aftener og et weekendkursus.

Jeg lavede en undersøgelse (i lille skala) hos pårørende for at hører om interessen var så stor som jeg gik og troede, og jeg kan konstatere at 40 ud af 42 pårørende ville takke ja til et tilbud om behandling på niveau med det "deres afhængige" får. Det bekræfter mig i at i Carstens fond model skal der ikke alene forskes i udvikling, der skal også skabes muligheder for at flere ramt af afhængighed kan komme i behandling, både afhængige og medafhængige....

I næste blog vil jeg beskrive flere af de redskaber jeg vil bringe i anvendelse i behandling....

Tak fordi du læste med, som altid er kommentarer og deling af bloggen meget velkomment

/Carsten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar