søndag den 16. februar 2014

Center For Afhængighedsramte Familier i Danmark

CFAR står for Center For Afhængigheds Ramte Familier i Danmark.

Min vision for behandling og tilbud om hjælp til hele familien.

Jeg har i foregående blogs skrevet om Minnesota behandling og om de offentlige behandlings tilbud. I denne blog vil jeg beskrive hvilke redskaber og tilbud jeg vil arbejde på at indføre i behandling af afhængighed.

Først og fremmest er det værd at notere sig at jeg kalder behandlingen for Center for afhængigheds ramte FAMILIER! Dette skyldes de mange års erfaring jeg har inden for behandling hvor jeg har set hvor meget familier lider sammen og hver for sig, når et medlem bliver afhængig, uanset stoffet er alkohol - stoffer - piller - medicin - spil - sex eller anden tvangspræget afhængig adfærd. Jeg har også egne ar på sjælen i forhold til at vokse op i en alkoholiseret familie, ar der til stadighed har været med til at forme mit liv og min tilværelse. Konklusionen er klar; det hjælper, når den afhængige går i behandling, men det løser ikke alle problemer, de pårørende har stadig ar på sjælen som de fortjener al mulig hjælp til at bearbejde.

I min behandlingsvision vil behandling ikke fokusere på den afhængige som et individ men på familien, eller familiesystemet om man vil, det viser sig igennem forskning at bekræfte mine egne erfaringer og observationer, den afhængige gennemføre behandling og klarer sig langt bedre når familien bliver involveret i behandlingen, men jeg synes ikke at det er acceptabelt at involvere familien hvis det blot drejer sig om at succes raten skal forhøjes for den afhængige, jeg mener at familien skal involveres for den enkeltes egen skyld og for familien som helhed....

Hvordan?

I forrige blog skrev jeg at jeg havde lavet en lille bruger undersøgelse blandt pårørende og her spurgte jeg om interessen i et tilbud til dem, hvis tilbuddet havde samme omfang som det tilbud den afhængige fik, ikke overraskende var der stor tilslutning til den idé. 40 ud af 42 ville takke ja hvis de fik muligheden.

Jeg tænker CFAR som et 3 delt behandlings center:

1, Afrusning/stabilisering/udredning forestået af lægefagligt personale i døgn regi.

2, døgn behandling for de der matcher disse kriterier.

3, Ambulant behandling.

Der kan være to mulige scenarier hvis pårørende skal deltage i behandling på lige fod med de afhængige.

Man kan lave en blandet behandling, jeg har arbejdet et sted, hvor vi gjorde det, og skal hilse at sige, at det var virkelig effektivt for alkoholikere at sidde i gruppe sammen med voksne børn og omvendt. Ludomanen fik rigtig meget ud af at sidde sammen med kokain misbrugeren, og den medafhængige ægtefælle fik rigtig meget nytte af at arbejde sammen med alkoholikere. Naturligvis vil jeg splitte familier op således de ville komme i hver sin proces, uden at skulle forholde sig til nære pårørende.

I ambulant regi kunne man også forestille sig følgende: at man deler ugen op således den afhængige er i behandling mandag - onsdag - fredag og de pårørende tirsdag og torsdag i lige uger hvorefter man bytter i ulige uger, så vil alle få samme behandling i længde og indhold. Man kunne lave særlige grupper for børn der kører hele dage i en given periode.

Fælles for alle, ville jeg arrangere kursus weekends, hvor hele familien samles og arbejder på det fælles projekt der hedder at komme videre sammen. Her vil der være mulighed for særlige oplæg om følelser - kærlighed - relationer - kommunikation - sexlivet efter behandling osv osv. Der vil blive arrangeret særskilte familie samtaler hvor der bliver talt ud om alt det der kan stå i vejen efter endt behandling, der bliver lagt fælles planer for fremtiden om vedligeholdelse og styrkelse af ædruelighed og udvikling, såvel personlig som i fællesskab.

Naturligvis er der familier der ikke ønsker at deltage i et så omfattende program sammen, men tilbuddet skal være der, og det skal ikke koste en formue, det behøver faktisk ikke at variere væsentligt fra de priser der allerede er på markedet i dag. Jeg har lige set at en 5 ugers døgnbehandling nu er oppe på ca 82.000 kr. hvis pengene anvendes rigtigt kan man få rigtig meget behandling for sådan et beløb, til hele familien vel at mærke....

Efterbehandlings tilbuddet vil være minimum et år, her vil der fortsat være mulighed for samtaler med terapeut, både alene og som par eller hele familien samlet.

I modsætning til Minnesota behandling i Danmark så vil fokus ikke være på 12 trins modellen, og ej heller på at klient og pårørende skal finde deres vej ud i AA og de andre 12 trins fællesskaber, ikke udelukkende i hvert fald. Jeg ved af egen erfaring samt fra rigtig mange af dem jeg har haft med at gøre i behandling, at 12 trins fællesskaberne har en berettigelse. Men som jeg også tidligere har skrevet i bloggen, så er det bestemt ikke alle, der føler sig godt tilpas i disse selvhjælps grupper, derfor vil det være afgørende at tænke nyt og at se på andre muligheder, for socialt samvær, og for at mødes med ligesindede. LifeRing og Smart Recovery er blot nogle af de nye muligheder. Der er også nogen der finder deres ben at stå på i Lænken, og igen andre, der får den øgede livskvalitet og glæde ved det ædru liv, som er så væsentlig, ved at engagere sig i helt andre sammenhænge, der ud over er det CFAR's forpligtigelse at skabe rammerne for socialt liv og nye tiltag til gavn for de der er, har været og kommer i behandling.....

Udover varieret undervisning over temaet afhængighed, vil jeg gøre behandlingen personlig således det er de temaer der fylder for den enkelte som vi arbejder med i personlige samtaler. Desuden kan det være at det er økonomi for nogen, arbejde for andre, forestående skilsmisse, eller kritisk sygdom der er væsentlige at tage fat i og bearbejde, sideløbende med afhængigheds behandlingen.

Jeg vil gøre brug af de i forvejen eksisterende og anvendte metoder som: NADA akupunktur - meditation - REBT (Rationel adfærds terapi) PSGT (Problem løsende gruppe terapi) og føje komponenter til fra det mere anerkendte Kognitiv terapi - NLP og hvad der ellers måtte være af effektive metoder til at bearbejde og forandre. Jeg vil implementere EFT og Matrix Reimprinting samt EMDR i arbejdet med blandt andet traumer. og så skal personalet være i udvikling, der skal laves ekstern supervision, hentes undervisere og inspiratorer ind udefra, som kan være med til at højne standarden, så vi der arbejder i CFAR regi konstant udvikler på behandlingen, ikke ændrer for ændringens skyld, men udvikler, så vi følger med tiden, og er foregangsmænd og kvinder på et område som i den grad trænger til et boost....

Der er meget mere at dykke ned i, men dette er en foreløbig spin off på mine planer for fremtiden....

Tak fordi du læste med så langt, som altid, er du velkommen med kommentarer, spørgsmål og ideer....

/Carsten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar