søndag den 19. januar 2014

12 trins behandling anno 2014

I de forudgående blog indlæg har jeg skrevet om egne erfaringer med Minnesota behandling i DK. Både som patient og som behandler i de foregående 15 år. Jeg har set mig om for at finde ud af om der er gang i nye tiltag som kan bringe behandlingen helt op i top, men jeg må sige at, bortset fra at aktør feltet er snævret betydeligt ind siden jeg var i behandling, så er der ikke sket revolutioner, hverken mens jeg arbejdede inden for området, eller i de 2 seneste år hvor jeg har været væk fra feltet. Desværre ser det ikke ud til at det har nogen større indvirkning på udviklingen af behandling i DK at der bliver færre udbydere, der til gengæld sidder på størstedelen af markedet...

Derfor har jeg kastet blikket ud i verden for at se hvordan man gør der, og denne blog handler om et tilfældigt valgt behandlings center i Skotland, det kunne have været så mange andre, men fordi denne behandling og dette sted, for mig at se, repræsentere det ypperste (eller tæt på) i behandling af afhængighed, har jeg valgt at bruge samme til afsæt i denne blog, om hvad der for mig er væsentlige kriterier for at drive fremadskuende, visionær behandling inden for afhængigheds området.

Lad det være sagt med det samme, der er sikkert nogle læsere af dette blog indlæg med erfaring inden for Minnesota DK der vil sige "Jamen det gør vi da også i Danmark!" Og det jeg vil forsøge at beskrive her, indebærer naturligvis elementer der også bruges i DK, det handler blot om at jeg ikke har fundet et sted i DK der er så gennemførte i deres behandling,  i det omfang jeg har fundet at man er på Castle Craig.

10 skarpe:

1, Visitation til behandling, telefonisk kontakt til specielt trænet visiterende personale, der laver en udførlig indledende samtale, denne samtale er med klienten, pårørende og helst også med vedkommendes praktiserende læge. det er udkomme af denne samtale der kan føre til indkaldelse til personlig samtale og efterfølgende indskrivning i døgn - ambulant eller tilbagefaldsbehandling. Al afrusning foregår naturligvis under indlæggelse.

1a, endvidere sidder et økonomisk team klar til at hjælpe med denne del, således økonomien er helt på plads inden behandlingen begynder, hvilket spare mange mande timer, og meget bekymring for klienten når vedkommende først er i behandling.

2, Indskrivning ved psykiater og læge, her lægges den indledende plan for behandling sammen med klienten. Afgiftning gennemføres under nøje overvågning af sygeplejersker, læger og psykiater.

3, Castle Craig er "front runners". Ud over de klassiske behandlings tiltag i forbindelse med afgiftning, tilbyder de for eksempel: 

 "Hyperbaric Oxygen Therapy" en visionær metode med brug af 100% ren ilt leveret i et tryk kammer, denne metode står nærmere beskrevet  på CC's hjemmeside. Men kort fortalt medvirker den blandt andet til: at rense kroppen for gifte og reparere på celle plan således skader på lever, bugspytkirtlen og hjerne udbedres hurtigere end ellers, og på naturlig vis. Jeg er ikke ekspert, men hvis det har fanget din interesse kan du læse om det her: http://www.castlecraig.co.uk/treatment/complementary-therapies/hyperbaric-oxygen-therapy 

4, På den yderst brede palet af terapeutiske tilbud på Castle Craig er også EMDR som er en meget effektiv form for traume terapi, det burde være en selvfølge at man kan tilbyde traume terapi i afhængigheds behandling, for en stor del af klienterne og deres pårørende har traumer der ikke kan "gemmes til senere". De kræver behandling nu mens klienten er i sikre omgivelser, og her har CC så valgt EMDR. Jeg er jo varm tilhænger af EFT og Matrix Reimprinting og overbevist om at disse energipsykologiske metoder er mindst lige så effektive som EMDR, men da jeg også selv har prøvet EMDR kan jeg absolut stå inde for effekten af dette også.

5, Kognitiv terapi er en fast bestanddel af CC's behandling, dette er et af de mest populære terapeutiske redskaber, også her i DK, og det ville give god mening også her hjemme at træne personalet i modellen, der sammen med 12 trins behandling, EFT og andre terapier, virker rigtigt effektivt (ved jeg af personlig erfaring). Og da det er den model man sværger til i det offentlige,  ville det gøre overgangen lettere for klienter mellem privat behandling og offentlige tilbud.

6, Alternativt er spændende, ikke et fy-ord på Castle Craig.... Man har en vifte af "alternative" terapier på CC. jeg skriver det i citations tegn fordi jeg bedre kan lide at kalde det supplerende, alternativt har desværre fået en negativ klang her i DK. Men på CC gør man brug af for eksempel: Heste terapi - Tromme terapi - Kunst terapi - Aroma terapi - Thai massage - Mindfullness og andet. Alt sammen fordi det virker og fordi mennesker er forskellige og har brug for individuelle tilgange til vores liv og problemer.

7, Castle Craig udmærker sig også ved at have en mangfoldighed af grupper med forskellige temaer, der er gruppe terapi omhandlende alkohol afhængighed - Voksen barn grupper - overspisnings grupper - Kognitiv adfærdsterapi gruppe - Ludomani grupper - Sorg grupper og mere... Hvilket gør at klienten får arbejdet målrettet med de problematikker der ligger ud over afhængigheden, i grupper gearet til netop den problematik.

8, Når jeg læser biografien på personalet, og filosofien over behandlingen man tilbyder, så er det klart og tydeligt at her er tale om et personale i konstant udvikling, helt fra direktøren til rådgiveren i primær behandlingen. Her er man søgende og ivrig efter at lære nyt, og dermed styrke sin behandling til gavn for brugerne, og alle der arbejder på centret. Det var for eksempel grundlægger af Castle Craig, Peter McCann der fandt frem til Hyperbaric Oxygen Therapy. 

I øvrigt står der ikke ét ord om hvor længe personalet har været ædru, eller hvor og hvornår de har været i behandling.... Det er ikke relevant! Det der er relevant er hvad de kan, hvad de står for. Jeg har arbejdet sammen med rådgivere der ikke var alkoholikere, der var blandt de bedste jeg nogensinde har mødt, ikke fordi de var alkoholikere, men fordi de var dem de var, og havde uddannet og dygtiggjort sig, gennem tiden....

9, Tidlig inddragelse af familien, allerede ved visiterende samtale via telefonen, bliver pårørende inddraget, spurgt til råds og kaldt til samtaler i behandlingen sammen med klienten og personale, for bedste udbytte for alle parter.

10, Efterbehandlingen på Castle Craig varer i op til 2 år! med fremmøde en gang ugentligt. Jeg synes ideen er fremragende, med tanke på hvor meget der skal ryddes op i, og med tanke på hvor længe der egentlig går før man kan siges at have en stabil ædruelighed, ja så lyder det fornuftigt. Der lægges også en omfattende efterbehandlingsplan ved udskrivelsen fra primær behandlingen. En plan som følges op på, ved de ugentlige gruppe møder, samt ved sessioner med terapeuter efter behov....

Hvis jeg skal sigte på nogle mangler ved denne behandling, som jo er meget mere omfattende end det jeg har kunnet komme ind på her, så vil jeg sige at;

1, Castle Craig endnu ikke har set værdien i at implementere EFT i deres traume og PTSD behandling, og behandlingen som helhed, men det skal jeg måske gøre dem opmærksom på ;-)

2, Jeg synes desværre at deres familie behandlings tilbud, ligner de traditionelle Minnesota tilbud, efter min mening er de langtfra tilstrækkelige, i mange familier er de pårørende mindst lige så påvirkede af drikkeriet som alkoholikeren er. ikke fysisk af at drikke, men psykisk - fysisk - socialt og følelsesmæssigt af at have levet med en alkoholiker....

Jeg vil i kommende blogs skrive min vision om behandling, jeg håber at du vil læse med og komme med input - erfaringer -tanker....

Tak /C

http://www.castlecraig.co.uk/







Ingen kommentarer:

Send en kommentar